RSS Feed

ΟΙ ΠΛΑΤΕΙΕΣ ΚΑΙ Η ΝΕΑ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ

του Παύλου Μουρουζίδη

 19/06/2011, εφημερίδα ΠΡΙΝ 

 Η άνοιξη των «πλατειών» στην Ευρώπη και στη χώρα, μετά το χειμώνα των αραβικών εξεγέρσεων, θα μονοπωλήσει για απροσδιόριστο διάστημα, ανάλογα και με τις εξελίξεις, τις συζητήσεις στην Αριστερά.

Παίρνοντας υπ’ όψιν το μούδιασμα και τα «μπρος – πίσω» του εργατικού κινήματος το προηγούμενο διάστημα, η εισβολή, κυριολεκτικά, της λαϊκής δυσαρέσκειας στο πολιτικό σκηνικό συνιστά ένα τεράστιο πεδίο δυνατοτήτων παρέμβασης, διεκδίκησης και ανατροπής της σαρωτικής αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης και του κεφαλαίου.

Στις πλατείες δεν εκφράζεται κανένα «πλήθος» που αυτοοργανώνει τη ζωή του εδώ και τώρα, αμεσοδημοκρατικά. Εκεί υπάρχει ο λαϊκός κόσμος που δεν εμπιστεύεται πλέον κανέναν και ψάχνει διέξοδο, ακούει, απαιτεί λόγο, δοκιμάζει τα όρια, θέτει νέες προδιαγραφές και σκιαγραφεί νέες προσδοκίες. Απ’ αυτή τη σκοπιά και όχι φοβικά, πρέπει να δούμε και το «αίτημα» για άμεση δημοκρατία, κι όχι σαν το αυτολεξεί εγκεφαλικό – δογματικό πρόταγμα της αυτονομίας.

Μπροστά στη θύελλα της κρίσης, οι κομμουνιστές πρέπει να νοιώθουν τόσο άνετα όπως το ψάρι στο νερό. Στην περίοδο προεπαναστατικών εξεγέρσεων στην οποία εισερχόμαστε βίαια, έχουμε τη μοναδική ευκαιρία όχι απλώς να νοιώσουμε δικαιωμένοι απέναντι στις δεκαετίες ψεμάτων και δόλιων οροσήμων, αλλά να πάρουμε «εκδίκηση» απ’ τη σκοπιά του κομμουνιστικού μας μέλλοντος, διεκδικώντας πρακτικά και άμεσα στη φωτιά του κινήματος, εκείνο το μεταβατικό πρόγραμμα της εργατικής δημοκρατίας που θα ανοίξει το δρόμο της σοσιαλιστικής επανάστασης και της νέας κομμουνιστικής προοπτικής. Προσπαθώντας να διαβάσουμε τη συγκυρία και να αναστοχαστούμε κριτικά και αυτοκριτικά το ρόλο και την παρέμβασή μας, η ιστορική εμπειρία πεισματάρικα μας υπενθυμίζει πως το επαναστατικό υποκείμενο διαμορφώνεται, συγκροτείται και μαζικοποιείται σε περιόδους κρίσης και όχι ευημερίας. Κορυφαία και χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα και η περίοδος στην οποία συγκροτήθηκαν, το μπολσεβίκικο κόμμα, το ΕΑΜ-ΚΚΕ κλπ. Απ’ αυτή τη δυναμική-εξελικτική άποψη, η «κριτική» αντίληψη μέρους της Αριστεράς «είμαστε ή θα ‘πρεπε να είμαστε έτοιμοι από καιρό», είναι αντιδιαλεκτική και εντέλει άκριτα απορριπτική του λαϊκού κινήματος στην παρούσα του φάση.

 Για να μπορέσει όμως η «πρωτοπορία» να παίξει ουσιαστικό ρόλο στο κίνημα, για να μπορέσει να το βοηθήσει και να βοηθηθεί, πρέπει να κατακτήσει την ηγεμονία πρώτα-πρώτα στο επίπεδο των ιδεών και της προοπτικής. Και αυτή η πρωτοπορία ή θα αυτοπροσδιορίζεται κατ’ αρχάς ως κομμουνιστική (‘‘Κ’’) και θα το «γράφει» στην προμετωπίδα της, θα φαίνεται και θα είναι στην πράξη, αν θέλει να παίξει προωθητικό ρόλο. Ειδάλλως δεν θα υπάρχει, θα φλυαρεί, θα άγεται και θα φέρεται από τις εξελίξεις, τις μισές απαντήσεις στα διλήμματα της τρέχουσας πραγματικότητας, θα «αλλάζει» πουκάμισα, θα μεταλλάσσεται οβιδιακώς χωρίς να αλλάζει πραγματικά, θα σέρνεται πίσω από το κίνημα, χωρίς να μπορεί να το υπηρετήσει πραγματικά. Η διαλεκτική επίσης μας «επιβάλλει» να δούμε τα όρια του κινήματος μέσα στην κίνηση κι επιπλέον, να δούμε δυναμικά τα όρια του κινήματος σαν όρια της ανώτερης σύνθεσης που θα προκύπτει από την κάθε φορά ανώτερη συνένωση αυθόρμητου-συνειδητού. Στη διαλεκτική σχέση όμως των αντιθέτων αυθόρμητου-συνειδητού / πρωταρχικού-καθοριστικού, πρωταρχικός πόλος είναι αυτός του «συνειδητού» παράγοντα και καθοριστικό είναι το στοιχείο του «αυθόρμητου», το λαϊκό-εργατικό κίνημα. Τα όρια της πρωτοπορίας είναι τα όρια του κινήματος και αντίστροφα. Τα όρια των δύο πόλων θα ορίσουν το φάσμα των δυνατοτήτων της νέας ανώτερης σύνθεσης.

 Γι’ αυτό και οι γλαφυρές διατυπώσεις κι εκκλήσεις στην Αριστερά, παρ ‘ότι μπορεί να περιγράφουν σωστά τη διαλεκτική σχέση συνειδητού-αυθόρμητου ή τον τρόπο παρέμβασης, παράλληλα με την αποθέωση του κινήματος και τη σταθερή, υποδόρια ταύτιση – λοιδορία κάθε “Κ” με την κομματική γραφειοκρατία, μάλλον υπονομεύουν παρά βοηθούν.

 Χωρίς κανένα θετικό πρόταγμα και αυτοπροσδιορισμό, και οι εναλλακτικές προτάσεις θα στέκονται αμήχανα μπροστά στα «αντί» και την επαναστατική ρητορεία.

 Το διαμορφούμενο ρεύμα της κομμουνιστικής επαναθεμελίωσης πρώτα απ’ όλα πρέπει να λέει τα πράγματα με τ’ όνομά τους, να δηλώνει με αυτοπεποίθηση την ταυτότητά του και τις προθέσεις του. Αποφεύγοντας σταθερά να ονοματίσουμε την κομμουνιστική ταυτότητα της «πρωτοπορίας» και της επιδιωκόμενης προοπτικής παρά μόνο στα συνέδρια, η αναγκαία αμείλικτη κριτική του αναθεωρητισμού της Αριστεράς – νοσοκόμας του συστήματος, θα παραμένει μισή. Όπως επίσης κι ένας στείρος, «κομμουνιστικολάγνος» διακηρυκτισμός χωρίς την ανίχνευση, στην πράξη, του δρόμου της όξυνσης των αντιθέσεων, των διεκδικήσεων, της τακτικής και της στρατηγικής, του μεταβατικού προγράμματος των άμεσων διεκδικήσεων, της αντικαπιταλιστικής ανατροπής, της επανάστασης, της εργατικής δημοκρατίας και της σύγχρονης κομμουνιστικής προοπτικής, θα παραμένει δογματικός και γεροντοκορίστικος.

Το κίνημα «μόνο του» πράγματι μπορεί, σαφώς, να βάλει μεγάλα εμπόδια και να «κοντύνει» την εξουσία. Όμως χωρίς την ανοιχτή, θαρραλέα παρέμβαση ενός νέου “Κ”, το κίνημα δεν πρόκειται να συντρίψει καμία ηγεσία ή εξουσία.

 Ο πρωταρχικός ρόλος της συνειδητής κομμουνιστικής πρωτοπορίας είναι αναντικατάστατος για να δημιουργηθεί το επαναστατικό κίνημα των μαζών και να παίξει τον καθοριστικό, τελικά, ιστορικό ρόλο του. Δεν πρόκειται για ένα στενοκέφαλο πείσμα που θέλει ντε και καλά, από βίτσιο, την όποια «πρωτοκαθεδρία». Απλούστατα, ο ρόλος αυτός είναι μοναδικός, γιατί το “Κ” της νέας εποχής είναι που χρωματίζει την προοπτική, είναι η άνοιξη της νέας κοινωνίας, στον ακροτελεύτιο ορίζοντα αυτής της εποχής και του κόσμου της.

Οι πλατείες πράγματι εγκυμονούν. Το τι θα γραφτεί όμως στο DNA του «βρέφους», το αν θα γίνουμε «Ρωσία», «Αργεντινή» ή «Βαϊμάρη», εξαρτάται ακριβώς από την έκβαση αυτής ανώτερης σύνθεσης του διαμορφούμενου “Κ” με το κίνημα.

Κι όπως λέει κάπου ο Ένγκελς, όποιος δε ρίχνεται «με το σπαθί στο χέρι» για να ανοίξει δρόμο μέσα από το δάσος των ιδεών, το μέλλον δεν του ανήκει…

Advertisements

About Η Κόκκινη Σημαία

στην υπόθεση του νέου κομμουνιστικού προγράμματος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: